Sommerferien står før døren og med den kommer litt ekstra tid til å slappe av med en god bok eller podkast i solen. Vi har samlet våre anbefalinger for å bruke ferien til å fylle på med ny kunnskap og inspirasjon.
Bok: Measure What Matters
John Doerr gir innblikk i hvordan metoden “Objective and Key Results” (OKR) har skapt noen av de mest suksessfulle selskapene i verden. Metoden knytter sammen målene til bedriften, team og den enkeltes ansatte, for å omsette strategi i målbare resultater. Idag bruker Leidar OKR metoden i alle våre prosjekter og som en del av våre personlige utviklingsplaner.
Anbefalt av: Tuva, Edwin, Harald, Ingrid
Bok: Advocacy and Organizational Engagement
For å utfordre den tradisjonelle oppfatningen av rollen til kommunikasjon i selskaper og skape et helhetlig rammeverk for beslutningspåvirkning og samfunnskontakt, kombinerer forfatter Lukasz Bochenek teoretisk refleksjon med praktisk implementering. Leseren får modeller, strategiske råd, spørreskjemaer og verktøy for å starte arbeidet på egen hånd. Advocacy and Organizational Engagement er en god bok å lese for både studenter og ansatte som jobber med organisasjonsutvikling, forretningsstrategi og kommunikasjon. Lukasz Bochenek er daglig leder i Leidar Sveits.
Anbefalt av: Tuva, Edwin, Harald, Ingrid
Bok: The Wide Lens
Vi ser verden fra ett perspektiv, men for å påvirke et økosystem eller innovere så må man forstå andre aktører, systemer og påvirkningskrefter. Rod Adner viser hvorfor og hvordan man kan øke sin påvirkningskraft ved å lese mer på tvers av bransjer, kartlegge økosystem ved hjelp av nye spørsmål og se hvordan eksisterende innovasjoner kan påvirke nye innovasjoner i ditt liv, bedrift og bransje.
Anbefalt av: Ingrid
Hvordan får man tid til å utvikle nye løsninger samtidig som man kjemper seg igjennom listen over hva som må gjøres idag? Vijay Govindarajan har utviklet konseptet med tre bokser der alle aktiviteter kan kategoriseres: 1. Hverdagen: hvordan imøtekomme dagens oppgaver 2. Fortiden: glem det som gjorde at selskapet lykkes før 3. Fremtiden: hvordan skape nye produkter og tjenester. En av verdens ledende eksperter innenfor strategi og innovasjon har utviklet et enkelt rammeverk som alle kan bruke i sin hverdag for å skape sin fremtid. En anbefalt bok i sommer.
Anbefalt av: Ingrid
Artikkel: I Asked 2 Million People How To Make Virtual Conferences Better
Den globale pandemien har raskt endret hvordan vi jobber og omgås. Fysiske arrangementer og møteplasser er avlyst eller utsatt på ubestemt tid. På rekordtid har aktører digitalisert møter og konferanser, med forskjellige løsninger og resultater. Forfatteren har undersøkt hva som må til for å gjøre digitale konferanser bedre, og er god lesning for alle som planlegger større digitale arrangementer til høsten. Mindre grupper for diskusjon, gode lyd- og lysforhold og muligheten til å bygge nettverk og “mingle” ble fremhevet som noen av de essensielle aspektene ved digitale konferanser.
Anbefalt av: Tuva
Artikkel: WEF Strategic Intelligence
Etter å ha jobbet med kunder ved Verdens Økonomiske Forum i nærmere 10 år så har innsikten, nettverket og økosystemet som organisasjonen samler alltid imponert oss. Igjennom en digital medlemsportal kan man bli oppdatert på de siste artiklene, datasettene og rapportene innenfor en rekke tema fra mental helse, avskoging og Covid-19.
Anbefalt av: Ingrid
Podkast: The Daily av New York Times
Gjør det enkelt og få en oppdatering på nyhetsbildet i løpet av bare 25 minutter. The Daily gjør det veldig enkelt å holde deg oppdatert på det internasjonale nyhetsbildet, og særlig amerikansk politikk. Verten Michael Barbaro tar deg gjennom viktige hendelser og interessante problemstillinger, og har med tid blitt en av de mest populære podkastene i USA. NRK sin podkast Oppdatert er en god norsk versjon.
Anbefalt av: Tuva
Podkast: Kommunikasjonspodden
Kommunikasjonspodden er en podkastserie fra Kommunikasjonsforeningen, som tar for seg tematikker knyttet til hvilken rolle kommunikasjon spiller i samfunnet. De har nylig avsluttet sin første sesong, hvor de tok for seg en rekke ulike teamer som krisekommunikasjon, teknologi og desinformasjon. Programleder Eirik Bergersen inviterer nye gjester i hver episode som deler sine historier og gir deg innblikk og debatt.
Anbefalt av: Harald