Hvorfor har vi landegrenser?

Prisbelønnet animasjonsfilm som skal trigge til diskusjon i klasserommet.

Film
Utfordring

«Landegrenser» er én av tre filmer i læreverket ”På Høyden – fagundervisning i grunnleggende norsk for minoritetsspråklig ungdom” av forfatterne Kristin Fagerheim og Andrianne Skjold. Forfatterne, som til daglig er lærere for minoritetsspråklig ungdom, ønsket filmer som kunne igangsette debatt i klasserommet, gjerne provosere og føre til ettertanke og refleksjon. Deres erfaring var at film var godt egnet til å trigge diskusjon og engasjement, spesielt om temaer som kan være betente eller vanskelig å snakke om på tvers av forskjellige kulturer og nasjonalitet.

Løsning

Landegrenser er en poetisk animasjonsfilm som retter seg mot minoritetsspråklig ungdom i grunnskolen. Filmen stiller universelle spørsmål om hvordan vi mennesker har inndelt verden i nasjoner og skapt både naturlige og unaturlige grenser. Hvilke problemer eier ingen grenser og hvordan løser vi problemer på tvers av grensene?

Filmen bruker en søt og leken hval som gjennomgangsfigur og denne krysser grenser fritt, blir syk av søppel og ender til slutt opp strandet på en strand med mange nasjoners flagg i sin buk. Hvem har ansvar for klimaproblemene på tvers av landegrensene?

Filmene er oversatt/versjonert til dari, pashto, tigrinja, arabisk og somali i tillegg til norsk og engelsk.

Den engelske versjonen av Landegrenser (Borders) vant Golden Trophy på Deauville Green Awards 2018 i kategorien Fight and Adaptation to Climate Change, og ble kåret til beste animasjonsfilm på Terres Festival i Spania, 2019.

Filmen har fortellerstemme lest av Anne Marie Ottersen.

Finansiert av: Utdanningsdirektoratet