Hva jeg har lært fra å etablere og lukke fellesskap


09.10.2018

Kommunikasjonsfaget bør legge større vekt på sitt opprinnelig grunnlag: samtaler og fellesskap. I vår hverdag med multitasking og at vår oppmerksomhet dras i alle retninger, krever samtaler at folk er til stede og bidrar. Folk bidrar til en samtale ved å stille gode spørsmål, aktivt lytte og dele. Dette hjelper alle rundt bordet å lære og forstå ulike synspunkter og utfordrer vår nåværende tenkning. Det skaper tilhørighet å tre ut av våre digitale ekkokamre, bli sett, hørt og anerkjent, ikke for likes og kommentarer på sosiale medier, men for hvem vi er og hvordan vi bidrar.

«Ensomhet er et alvorlig folkehelseproblem”, skrev The Economist  i begynnelsen av september, og kalte ensomhet en epidemi. Vi trenger å tilhøre for å kunne bidra. Samtaler er en enkel og billig, men likevel en effektiv måte å samle folk på og hjelpe dem å utvikle seg. Gjennom årene har jeg vært med på å grunnlegge flere fellesskap, fra Campfires, Minds of Oslo, Circles, Council og Sustainability Hub. Alle har et felles mål om å samle omsorgsfulle, snille og nysgjerrige mennesker til å ha inspirerende, vanskelige og meningsfulle samtaler ansikt til ansikt. Minds of Oslo samler folk til en lang og uformell middag uten agenda for å starte tilfeldige samtaler, mens Circles og Council krever forhåndslesing, består av maksimalt åtte personer og samtaler under Chatham House Rule. Alle har bidratt til min personlige utvikling og gitt meg en følelse av tilhørighet.

På grunn av min lidenskap for de viktige samtalene, har jeg satt sammen et hefte, Conversations that Matter, og et nettsted som gir andre ressurser til å gjenskape samtalemodellene.

Dette er det jeg har lært i prosessene med å etablere og lukke fellesskap.

Å bygge tillit tar tid.

 

Fellesskap i ansikt-til-ansikt, i motsetning til nettbaserte nettverk, bør bygges med tanke på virkning og effekt, i stedet for antall folk som nås. Begynn med å invitere noen få personer og oppfordre dem til å invitere de som anser som hensiktsmessig til å bidra til samtalen. Når du hilser på nye medlemmer kan du dele etiketten til gruppen: Hva kan man forvente, hvordan kommuniserer gruppen og eventuelle bekymringer. Utvid gruppen og fellesskapet gradvis. Det tar tid å bygge tillit.

Start samtaler regelmessig for å skape verdi for medlemmene.

Utover ansikt-til-ansikt samtaler er det viktig å dele innhold regelmessig med fellesskapet, gjennom for eksempel en Facebook-gruppe eller nyhetsbrev. For å nå dem ofte online og offline, trenger fellesskap både nyhetsbrev og sosiale medier. Husk at sosiale medier skal supplere og ikke forandre de ekte samtalene. Det innholdet som genererer mest interesse og samtaler er oppdateringer om og fra fellesskapet, som for eksempel en varm velkomst til nye medlemmer, prestasjoner og artikler om eller av medlemmene. Utforsk hva som samler gruppen. For Minds of Oslo har det vært Oslo som en by, anbefalte artikler og bøker og dype spørsmål. Over tid har jeg oppfordret medlemmer til å dele innhold i gruppen og nå driver Minds of Oslo-medlemmer samtalene frem selv.

Det er ikke mitt å lage, det er vårt å skape.

Selv om de fleste fellesskap er samlet av en grunnlegger, eksisterer de på grunn av de i fellesskapet. Roter på hvem som er vert for samtalen for å opprettholde fokus på medlemmene og skape eierskap.

Følg med på hvordan fellesskapet utvikler seg.

Informasjonen om hvem som blir med, hvordan gruppen vokser og deltakelse på arrangementer kan indikere, men bør ikke definere, om fellesskapet er vellykket. I fjor gjennomførte jeg en undersøkelse av Minds of Oslo for å forstå hva som kunne forbedres og det var tydelig at vi trengte å bytte sted, som da restauranten vi var på for bråkete.

Kom og gå.

Akkurat som at det til tider er et behov for et fellesskap, er det også noen ganger ikke et behov for det samme fellesskapet. Fellesskap blomstrer når de møter et behov. Noen medlemmer blir med, er veldig aktive og deretter forlater de gruppen. Det er et tegn på suksess at de har funnet sin plass et annet sted og har beveget seg videre fra fellesskapet. Noen ganger møter ikke fellesskapet lenger det behovet personen ble medlem for. Det reduserer ikke verdien det en gang hadde, men det kan være på tide å lukke fellesskapet og starte noe nytt.

Send meg gjerne en mail for mer informasjon om hvorfor vi trenger samtaler, hvordan arrangere en samtale, hva vi trenger å snakke om eller for å dele erfaringer med å starte og lukke fellesskap.