Få mest mulig ut av Arendalsuka

Pernille Stensli

26.07.2018

Arendalsuka er en av Norges viktigste møteplasser for politikk, næringsliv og samfunnsengasjement. 13.-18. august arrangeres det igjen, for syvende år på rad.

Arendalsuka er en uke proppfull av viktige debatter, spennende mennesker og interessante samtaler. For mange kan første møte med Arendalsuka være dels overveldende og kanskje litt forvirrende. Hvor begynner man? Hva skal man prioritere? Her er våre topp fem tips til hvordan du og din bedrift kan få mest mulig ut av Arendalsuka:

  1. Lag en plan

Å lage en plan kan virke veldig innlysende, men likevel er det overraskende mange som drar ned til Arendalsuka uten. Det kan absolutt være moro å bare ta beina fatt, tusle rundt i byen og se på livet og snuble over spennende arrangement, men skal man få mest mulig ut av tiden sin der bør man kartlegge hvilke arrangementer, seminarer og samtaler man bør delta på og ønsker å ha.

Gå igjennom programmet og lag en prioriteringsliste etter hva du “må” delta på, “bør” delta på og “kan” delta på. Du kan søke på dager, tema eller laste ned hele listen som en pdf og bruke relevante søkeord for deg for å finne frem til de riktige arrangementene.

  1. Sett opp møter i forkant

Det er mange interessante mennesker å møte under Arendalsuka, men de fleste har tette program og hektiske dager. Kartlegg hvem du ønsker å møte (se hvem som er tilstede på for eksempel stand-oversikten, hvem som arrangerer arrangement og hvem som tweeter om Arendalsuka) og send de en personlig invitasjon til en kaffe/ frokost/ lunsj/ samtale før du drar.

Dersom det er mange innenfor samme tematikk du ønsker å møte kan du vurdere å avholde en rundbordssamtale. Invitér relevante deltakere, sett opp en agenda og book et chambre separée, møterom eller et større bord i en av Arendals mange fasiliteter og restauranter.

  1. Forbered din historie

Ta litt tid til å reflektere over hva du ønsker å få ut av Arendalsuka, og hva andre kan få ut av å treffe deg der. Hvilken historie er det du ønsker å fortelle? Har firmaet en spennende lansering på trappene som du ønsker å snakke om, eller er dere kanskje på jakt etter nye partnere? Notér deg noen nøkkelpunkter som du ønsker å fremme i dialog med andre, formulér din Nordstjerne og en tydelig “call-to-action”.

  1. Snakk med pressen

Det er mye lokal og nasjonal presse på Arendalsuka, så dette kan være en gylden mulighet til å sikre dekning. Mediene er der for å plukke opp interessante saker og er ofte på jakt etter nye og spennende vinklinger. Bruk denne muligheten for å fortelle din historie til de som ikke er på Arendalsuka også.

  1. Fortsett samtalen

Selv om Arendalsuka er offisielt ferdig 18. august trenger ikke samtalene å ende der. Følg opp med kontaktene du har fått, arrangér oppfølgingsmøter med deltakere på rundebordssamtaler og ta kontakt med de du ikke rakk å treffe.

 

Leidar har mange års erfaring med å bistå kunder med før og under Arendalsuka, blant annet med å sette opp private møter, rundbordssamtaler, konferanser og seminarer, og hjelper til med alt av administrativt arbeid til utforming av taler, informasjonsskriv og diskusjonspunkter.

Dersom du ønsker å ta en uforpliktende samtale om hvordan vi kan bistå på Arendalsuka, eller kanskje andre store arenaer som UN General Assembly eller World Economic Forum, ta kontakt med pernille.stensli@leidar.com.