Energibransjen trenger en visjon, enklere språk og vanskelige samtaler


28.09.2018

250 administrerende direktører og kommunikasjonsansvarlige samlet seg i Reykjavik 24.-25 september 2018 på CHARGE Energy Branding Conference. Her er tankene jeg sitter igjen med etter å ha deltatt på konferansen i år. Forhåpentligvis kommer jeg tilbake neste år.

  1. Bedrifter i energibransjen trenger en nordstjerne. For bedrifter og mennesker handler energi ikke om elektroner, men at det gjør det mulig for oss å jobbe, varme våre hjem og lese en bok når det blir mørkt. Energibedrifter må dele sine drømmer, stå for noe og kommunisere fordelene. Sportsindustrien og teknologiselskapene, slik som Apple, er eksempler industrien bør se etter for inspirasjon.
  2. Energiselskapene må snakke med folk. Det gjør ingen forskjell om man er ett B2B eller B2C firma. Du må kommunisere fra bedrift til person (B2P) for å bygge tillit og dermed forståelse. Det innebærer å unngå sjargong og fagspråk, og begynne å tilnærme seg folk ved å bruke referanser de kjenner (penger og tid) i stedet for MWh.
  3. Bransjen må kommunisere raskere. Den moderne forbrukeren krever at energiselskapene kommuniserer raskere, på deres kanaler og arenaer. Dette innebærer at forbrukeren få svar raskere enn innen 24 timer.
  4. Merkevarens opplevelse bør inneholde lyd. Enten det er en film, en app eller en enhet som har musikk, stemme eller en tone, må du sørge for å menneskeliggjøre den. Pauser og nøling i tale gjør oss menneskelige og bygger tillit. Klassisk musikk eller en automatisert stemme sender et signal om hva slags merkevare du er.
  5. Saml ulike mennesker for vanskelige samtaler. Næringen trenger inspirerende samtaler, men også vanskelige samtaler med ulike mennesker. Det er nødvendig å se ting fra et annet perspektiv for å kunne fortsette å utvikle seg som selskaper og kommunisere som mennesker.
  6. Ta deg tid til å tenke og lage en plan. Mange energiselskaper er presset til å digitalisere seg og tyr til kjente og kjære løsninger. Sett av tid til å kartlegge kanalene dine, hva som fungerer og hva som ikke fungerer for å lage en integrert kommunikasjonsplan som treffer ditt publikum.

Les flere kommentarer om konferansen på sosiale medier ved å følge #CHARGE2018.