Ny og innovativ historiefortelling for SOS-barnebyer

Utfordring: Tradisjonelt handler SOS’ markedsføring om å verve nye SOS-faddere. Men ”Fadder-for-livet”-filmene handler i stedet om å styrke eksisterende fadderes langsiktige engasjement.

Gjennomføring: Ved å besøke fadderbarn og -mødre i Vietnam og Swaziland, forteller vi om den foreldreløse jenta som ble forretningskvinne. Om gutten som ble byggingeniør. Om kvinnen som ikke kunne få barn, som fikk 10 fadderbarn. Historiene er sterke og usentimentale, og representerer både i form og innhold noe nytt og spennende innenfor bistandskommunikasjon.

Vi leverte også facebookintegrering slik at publikum møter seg selv i filmene. Unn deg en av dem (1:45 min) her:

SOS-video

 

”Vi ønsket å samarbeide med et team som kunne få frem en ny og annerledes historie. Det skulle skille seg ut, være emosjonelt, ekte og fint på samme tid. Å skape nærhet mellom seer og forteller var også et viktig element. Vi valgte Leidar fordi de viste stort engasjement og hadde filmerfaring utover bare reklame (…) Vi fascineres av hvordan de har greid å fange historiene og presentere dem på en nær og varm måte, selv om innholdet er sterkt. Vi får svært gode tilbakemeldinger fra kollegaer og givere både i Norge og internasjonalt.”

– MARIA HØIVIK RUGAAS.
RÅDGIVER NÆRINGSLIV OG SAMFUNNSANSVAR,
SOS-BARNEBYER NORGE