Rally Sweden: Ledende på sosiale medier i VM-sirkuset

Oppgave: For å øke interessen og publikumsoppslutningen om Rally Sweden ønsket de å bruke sosiale medier som deres viktigste kommunikasjonskanal.

Løsning: Rally Sweden er Sveriges største årlige sportsarrangement og fast VM-runde i World Rally Championship. Leidar har hatt ansvar for Rally Swedens sosiale medier siden 2012, på et rådgivende, operativt og produserende plan.

Vi har de siste fem årene bygget opp store følgerskarer på Facebook, Instagram og Twitter. Det siste året benyttet vi også Snapchat i kommunikasjonen før og under arrangementet.

I oppstartsfasen begynte vi med å kartlegge potensielle følgere, kanaler og innhold til de forskjellige kanalene. Samtidig jobbet vi med å finne Rally Swedens «tone of voice».

For å få både følgerskare og engasjement har vi hatt fokus på å skape relevant og interessant innhold tilpasset hver kanal.

Vi har hatt et sportslig fokus, og nærmet oss en rolle som nyhetskilde for rallysportens følgere ved å publisere nyheter om førere, biler, WRC-sirkuset og resultater. Dette har vi gjort spesielt på Twitter og Facebook, men også på Instagram.

Vi har vært en underholdningskilde. Sammen med et svensk filmproduksjonsselskap (Dprod) har vi laget en egen TV-serie som har gått på Facebook og YouTube, med kortere versjoner på Instagram. I samarbeid med Dprod har vi også laget flere actionfylte filmer.

Vi har også laget forbrukerinnhold til følgerne. Innhold som gir informasjon om Rally Sweden som arrangement, slik at følgernes kunnskap om Rally Sweden øker, men også for at de følgerne som kommer på rallyet skal få en bedre opplevelse.

I vinter brukte vi for første gang Snapchat for å kommunisere med følgerne til arrangementet. Målet med å bruke Snapchat var å gi følgerne og fans en mulighet til å bli med «behind the scenes» under arrangementet. Vi ønsket å vise mer av livet bak fasaden, og arbeidet med å arrangere Rally Sweden. Samtidig kunne vi kommunisere mer personlig med fansen. Vi fikk inn utrolig mange bilder, som vi igjen repostet (med tillatelse) for å vise hva folk gjorde.

Med nærmere 250,000 i følgerskaren, gjør dette Rally Sweden til løpet med størst følgerskare totalt i VM-sirkuset.

I skrivende stund har Rally Sweden følgende følgerskare:
Facebook: 177k
Instagram: 35k
Twitter: 29k
Snapchat: 5k