Alna: Tradisjon for nyskapning

Utfordring: I forbindelse med bygging av nye produksjonslokaler i Vestby ønsket Alna å fornye sin visuelle profil med ny logo, nettside, emballasje og messedesign. Alna skal vise at de er industrielt kjøkken på sitt beste. Ambisjonen er å bli mer kjent i markedet og vokse videre.

 

Løsning: Alna har lange tradisjoner som produsent av matvarer med god kvalitet. For å finne Alnas nye visuelle identitet har vi sett på fabrikkens historie, men også blitt kjent med dagens Alna og menneskene som jobber i bedriften. Alna ble etablert helt tilbake i 1938, og det er nå tredje generasjon Ulrichsen som styrer skuta. Designet er inspirert av norsk design og kunsthåndverk fra mellomkrigsårene, i tillegg til det profesjonelle kjøkken, kunnskap og innovasjon.

Resultatet er en tydelig visuell profil med en sterk logo. Den peker tilbake til oppstartsåret, samtidig som den viser veien framover. Logoen kan også brukes i flere farger. Alnas profil og posisjon kommer også fram i fotografiene av produksjonen og menneskene i bedriften. Jørn Ulrichsen er ”Mr. Alna” – ansiktet som brukes i kommunikasjonen. Han står også bak utviklingen av produktene i sortimentet. Nettsiden er en glad og funksjonell side som presenterer Alna og menneskene i bedriften. Nettsiden har som mål å være inspirerende og et viktig verktøy for kokken.

Konseptet ble lansert på SMAK messen i februar 2017. Alna flytter inn i nye lokaler våren 2017. Se en kort oppsummering av den nye profilen i videoen over.